Google Updates heeft (weer) nieuws. Het gaat om, naar verluid, een serie Google updates die samen in de volksmond “Fred” heten. In feite zijn dit meerdere updates zijn voor verschillende doelen, als we de diverse bronnen moeten geloven. SEOnieuws.nl citeert bijvoorbeeld tweets van “Google man” Gary Illyes, die aan lijkt te geven dat het meerdere updates voor verschillende doelen zijn.
Google Updates niet écht nieuw
Deze Google Updates staan niet op zichzelf en in feite is dit verhaal niet écht iets nieuws. Google straft “het slechte” en beloont dus indirect “het goede”. Maar wat is goed en slecht? Zoals we eerder al uitlegden in onze video over Hoe Google Werkt, gaat het niet om hoeveel inhoud je hebt, maar om hoe goed die is VOOR DE BEZOEKER. Vraaggericht dus, en niet zendergericht. Dat is ook gelijk het grote verschil in communicatie dat in feite iedere marketeer zou moeten voelen maar helaas door overmaat aan kennis vaak wegblijft.
Wat wil Google?
Wat wil Google, en wat is “slecht” in de ogen van Google? Google wil de zoekers blij maken met de relevantste antwoorden op of invulling van hun zoekvraag. Punt. Alles wat hieraan geen bijdrage levert is dus “slecht”. Wat doet deze Google Update “Fred” nu? In feite niets anders dan wat al eerder gebeurde in de Panda en Penguin en alle andere updates, alleen weer strenger:
Google geeft nu extra minpunten (=lagere posities) op je organische rankings wanneer je:
- veel advertenties boven de vouw (geen informatieve site dus maar gericht op geld verdienen) hebt staan,
- slechte backlinks (niet verdiend maar gekocht op “laag autoriteit” sites) hebt,
- niet-informatieve of niet duidelijke interne of externe links op je site hebt staan.
Eerder werd er al een schifting gemaakt tussen mobielvriendelijke en niet-mobielvriendelijke sites en er komt wellicht ook nog een shake-out voor websites zonder SSL certificaat aan.
Advertenties boven de vouw
Wat kun je nu zelf doen? Advertenties daar heb je, als het goed is, zelf voor gekozen om ze op je site te hebben. Voor de meeste van onze klanten geldt dit niet want die hebben geen advertenties. De links in en naar je site heb je wel zelf in de hand, en daar kun je ook betrekkelijk makkelijk wat aan doen, met een beetje kennis en aandacht.
Slechte backlinks
Als er naar jouw website gelinkt wordt vanuit slechte sites, kan dit, of liever zal dit, je schade toebrengen. Zie het maar zo, van goede vrienden heb je profijt, van slechte vrienden heb je last. Dit is met verwijzende sites net zo. Hoe ontdek je slechte sites die naar jou linken? Wij gebruiken daar MOZ voor en dan zie je de Spam Score achter de gevonden links. Zie de vermeldingen in het rood in het plaatje.
Dit zijn dus de foute links die je eigenlijk niet wilt hebben. Je kunt ze verwijderen in Google Search Console zodat Google ze niet steeds ziet bij het indexeren (en dus bepalen van ranking), maar dat is goed verborgen. Je kunt het op deze manier doen; log in op je Google Analytics en ga naar “afgewezen links in Google” . Je ziet dan welke inbound links er zijn. De links die schadelijk zijn kun je beter “afwijzen”. Als je een Engelse interface hebt, noemen ze het trouwens “disavow links“. LET OP: Doe dit alleen als je weet wat je doet. Goede links verwijderen is schadelijk voor je ranking.
Interne links
Als het gaat om interne links dan kun je ze gemakkelijk zelf aanbrengen, verwijderen of veranderen. Hoe dit gaat hangt af van je CMS, maar je spreekt altijd over drie componenten per link:
- anchor text: het stuk tekst/woord van waaruit je wilt linken. Dit moet relevant zijn voor het linkpad en dus niet “klik hier voor meer”.
- anchor tag: de mouse-over verwijzing die een bezoeker vertelt wat ze gaan doen voor ze het doen, moet ook relevant zijn.
- link URL: de bestemming na de klik. Interne verwijzingen moeten altijd openen in zelfde scherm (tenzij je in een conversiepagina zit!!!), extern wat ons betreft in nieuw venster.
Goede basis
Als je bovenstaande dingen doet ben je al aardig op weg. Het helpt je echter niet als de content in de basis niet goed is; onvoldoende qua kwaliteit of kwantiteit. Als je meer wilt weten over een contentplan of contentmarketing, dan kun je natuurlijk contact met ons opnemen. Wij zijn ervaren in resultaatgerichte SEO, qua zowel techniek (we bouwen ook websites en shops) als ook qua content en het verspreiden ervan via onder andere social media. Hier geven we ook trainingen in zoals een training Linkedin of in-company training Facebook. Neem gerust contact op als je meer wilt weten.
Geef een reactie